۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۵۶۷۱۵۳
آیت الله مکارم شیرازی در مراسم احیای شب ۱۹ رمضان:

هرچه خواسته های دشمن را قبول کنیم سراغ بهانه ای دیگر می روند | انتقاد از بی تفاوتی دولت در برخی مسائل دینی

حضرت ‌آیت الله مکارم گفت: دشمن کاری به برجام، موشک ها و حقوق بشر ندارد و تنها مشکل آنها وجود یک قدرت مستقل است و هرچه خواسته های آنان را بپذیریم سراغ مسأله دیگری می روند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی دیدار جمعی از بسیجیان با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان در مراسم احیای نخستین شب قدر که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد،  جهاد را قانون اسلام و آفرینش دانست و گفت: انسان از  4 مرز هوا، غذا، آب و پوست بدن مورد هجوم میکروب ها است اما چون نیروی دفاعی در بدن انسان وجود دارد و با آن ها مبارزه می کند و انسان سالم می ماند.

وی افزود: اگر این نیروی دفاعی وجود نداشته باشد انسان از پا می افتد، جهاد در درون وجود انسان و موجودات وجود دارد و قانون آفرینش است که اگر نداشته باشیم زنده نمی مانیم؛ به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) این جهاد دارای سه شاخه جهاد با دست، جهاد با زبان و جهاد با قلب است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، اسلحه به دست گرفتن و جهاد نظامی را تنها یکی از مصادیق جهاد با دست دانست و اظهار داشت: کشاوز، دامدار و صنعتگری که زحمت می کشند تا خود و جامعه بهره مند شود جهاد با دست انجام می دهند.

وی ادامه داد: همچنین نویسنده ای که برای هدایت جامعه قلم به دست گرفته و قلم می زند جهاد با دست انجام می دهد؛ قسمت دوم جهاد با زبان است که  شامل امر به معروف، نهی ازمنکر، نصیحت فرزند و دوستان، پرورش جوانان و هدایت به وسیله بیان به سرنوشت سعادت بخش جامعه می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معنا و مفهوم جهاد با قلب ابراز داشت: جهاد با قلب این است که انسان از ظالمان، بیدادگران و زشتی ها تنفر داشته باشد، امروزه دشمن سعی می کند جهاد را در ابعاد گوناگون از جامعه بگیرد و جامعه را به مرده تبدیل کند.

وی عنوان کرد: نخستین تمرکز دشمن بر جهاد با دست است که سعی می کند با تحریم های ظالمانه جامعه را مأیوس کند و اجازه ندهد که افراد فعالیت های اجتماعی داشته باشند، دشمن می خواهد که جامعه اسلامی از میدان جهاد خارج شود و ایستادگی نکند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بعد از آن جهان زبانی را مورد هجمه قرار می دهند تا حرف های حق و حساب  به گوش دیگران نرسد، وسائل ارتباطی دنیای امروز غالبا دست صهیونیست ها است و همه دنیا را با این وسائل آلوده می کنند، حرف حساب این است که رژیمی غاصب با حمایت استکبار سالیان دراز در فلسطین آمده و صاحبان خانه را بیرون کرده اند و همه چیز را از بین برده اند و شب و روز از آن ها می کشند اما باز هم دم از حقوق بشر می زنند.

وی با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره)، رحلت ایشان را ضایعه بزرگی برای جامعه دانست و اضافه کرد: ایشان می فرمود چرا آمریکا از آن طرف دنیا باید در منطقه حضور پیدا کرده و برای ما تعیین تکلف می کند و مناع ملت را از بین می برد، چرا ما نباید برای آن ها تعیین تکلیف کنیم؛ معنا ندارد که آمریکا از آن سوی دنیا برای ما تعیین تکلیف کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ادعای پوچ دشمنان درباره که ایران سبب ناامنی منطقه است، خطاب به دشمنان و مستکبران گفت: شما سبب ناامنی و مشکلات منطقه و ملت ها هستید که از آن سوی دنیا در منطقه حضور پیدا کرده اید.

وی افزود: دشمنان اجازه نمی دهند که حرف حق به گوش دنیا برسد، هجمه دیگر دشمن از بین بردن جهاد با قلب است که به اندازه ای تبلیغات مسموم می کنند که کم برخی باور می کنند که مفاسد اخلاقی، فضائل اخلاقی است، وقتی صحبت از حجاب می شود می گویند که محدودیت زن و سبب ناتوانی و ضد ارزش بودن زن می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حجاب افتخار زن و سبب عزت و مصون ماندن آن است، اظهار داشت: می گویند در قرآن محید آیه ای برای حجاب نیامده است، کجای قرآن را خوانده اند که اینگونه می گویند؟ 7 آیه مسلم در قرآن در زمینه حجاب است ضمن این که همه احکام اسلام مانند نمازهای 5 گانه در قرآن بیان نشده است.

وی ادامه داد: می گویند حجاب برای قدیم بوده و برای این روزها نیست و درباره حجاب اجباری سخن می گویند، با این سخنان مغلطه می کنند تا زیبا را زشت و زشت را زیبا کنند، تمام  قوانین جنبه الزامی دارد و اجبار نیست، نمی توان گفت که قوانین آزاد باشد و هرکس هرگونه خواست برخورد کند مانند قوانین راهنمایی و راندگی که رعایت آن الزام دارد، حجاب قانون است و مانند  پرهیز از مواد مخدر، شراب خواری و رشوه خواری که ممنوع است جنبه الزامی دارد.

حضرت آیت الله مکارم شرازی ابراز داشت: وای بر روزی که نظام ارزشی جامعه تغییر کند، کارهای خلاف را در قالب روشنفکری انجام می دهند و می گویند می خواهند کارهای صحیح انجام دهند و برخی مسائل دینی برای قدیم است و با نوآوری امروزه نمی سازد.

وی عنوان کرد: در زمان طاغوت به مسأله حیا هجمه می کردند که به معنای ضعف نفس است و نباید وجود داشته باشد، در حالی که حیا حجابی در برابر زشتی ها است، اگر انسان حیا نداشته باشد دست به کارهای خلاف مانند رشوه خواری، دروغ و مواد مخدر می زند، حیا انسان را در برابر آلودگی ها حفظ می کند.

این مرجع تقلید با انتقاد از کم کاری و بی تفاوتی دولت در برخی زمینه های دینی مانند حجاب خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود که مسأله حجاب به جایی رسیده که نمی توان جلوی آن را گرفت، اشتباه همین است، اگر دولت نسبت به این مسأله بی تفاوت نباشد موضوع حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت باید اعلام کند که در تمام ادارات خانم های کارمند حجاب اسلامی را رعایت کنند و این مسأله یکی از شرط های استخدام باشد، اگر دولت پیش قدم شود کار درست خواهد شد، مشکل و عیب از رده های بالا است و متأسفانه بی تفاوتی ها و عدم احساس مسؤولیت ها کار را خراب کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که جامعه به ویژه جوانان باید روح جهادی خود را حفظ کنند، گفت: اگر این روحیه حفظ نشود کشور، نظام، عزت و آبرو از دست می رود، اگر روح جهادی حفظ شود انسان به موفقیت دست پیدا می کند.

وی افزود: امروز باید بدانیم که دشمن کاری به برجام، موشک ها و حقوق بشر ندارد و این ها تنها یک بهانه است، تنها مشکل دشمن این است که در منطقه یک قدرت مستقل وجود دارد که مزاحم منافع نامشروع آن ها است، می خواهند ایران نوکر و تحت سیطره باشد، هرچه خواسته های آنان را بپذیریم سراغ مسأله دیگری می روند./1323/

ارسال نظرات